Dont bash the messenger. They are a customer of mine.
https://wattsupwiththat.com/2017/06...s-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/
Tesla car battery production releases as much CO2 as 8 years of gasoline driving
Anthony Watts / 2 days ago June 20, 2017
Ooops, looks like those “saving the planet” Tesla snobs just got their eco-ride de-pimped
Image from Tesla’s website
From NyTeknik: h/t to Don Shaw (translated)
Huge hopes have been tied to electric cars as the solution to automotive CO2 climate problem. But it turns out the the electric car batteries are eco-villains in the production process of creating them. Several tons of carbon dioxide has been emitted, even before the batteries leave the factory.
IVL Swedish Environmental Research Institute was commissioned by the Swedish Transport Administration and the Swedish Energy Agency to investigate litium-ion batteries climate impact from a life cycle perspective. There are batteries designed for electric vehicles included in the study. The two authors Lisbeth Dahllöf and Mia Romare has done a meta-study that is reviewed and compiled existing studies.
The report shows that the battery manufacturing leads to high emissions. For every kilowatt hour of storage capacity in the battery generated emissions of 150 to 200 kilos of carbon dioxide already in the factory. The researchers did not study individual brand batteries, how these were produced, or the electricity mix they use. But if we understand the great importance of the battery here is an example: Two common electric cars on the market, the Nissan Leaf and the Tesla Model S, the batteries about 30 kWh and 100 kWh.
Even before buying the car emissions occurred, corresponding to approximately 5.3 tons and 17.5 tons of Carbon Dioxide. The numbers can be difficult to relate to. As a comparison, a trip for one person round trip from Stockholm to New York by air causes the release of more than 600 kilograms of carbon dioxide, according to the UN organization ICAO calculation.
Another conclusion of the study is that about half the emissions arising from the production of raw materials and half the production of the battery factory. The mining accounts for only a small proportion of between 10-20 percent.
The calculation is based on the assumption that the electricity mix used in the battery factory consists of more than half of the fossil fuels. In Sweden, the power production is mainly of fossil-nuclear and hydropower why lower emissions had been achieved.
The study also concluded that emissions grow almost linearly with the size of the battery, even if it is pinched by the data in that field. It means that a battery of the Tesla-size contributes more than three times as much emissions as the Nissan Leaf size. It is a result that surprised Mia Romare.
Full story
Original Story:
Stora utsläpp från elbilarnas batterier
2017-05-29 10:00Johan Kristensson254
Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.
IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier.
Rapporten visar att batteritillverkning leder till stora utsläpp. För varje kilowattimme lagringskapacitet i batteriet skapas utsläpp om 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter, redan i fabriken. Forskarna har inte studerat enskilda bilmärkens batterier, hur just dessa producerats eller vilken elmix de använder. Men om vi för förståelsen av batteristorlekens betydelse tar ett exempel: Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.
Redan när man köper bilen har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton, för batterier av dessa storlekar. Siffrorna kan vara svåra att relatera till. Som jämförelse kan nämnas att en resa för en person tur- och retur från Stockholm till New York med flyg orsakar utsläpp på drygt 600 kilo koldioxid, enligt FN-organisationen ICAO:s beräkningsmodell.
En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.
Läs mer: ”Potentialen elbilarnas främsta fördel”
Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft. I Sverige består kraftproduktionen till övervägande del av fossilfri kärn- och vattenkraft varför lägre utsläpp hade kunnat uppnås.
Studien kommer också fram till att utsläppen växer näst intill linjärt med batteristorleken, även om det är knapert med data på det området. Det innebär alltså att ett batteri av Tesla-storlek bidrar med drygt tre gånger så mycket utsläpp som det av Nissan Leaf-storlek. Det är ett resultat som förvånade Mia Romare.
– Det borde ha varit mindre linjärt eftersom elektroniken som används inte ökar i samma omfattning. Men själva battericellerna är så pass påverkande så som produktionen ser ut i dag, säger hon.
– En slutsats är att man inte ska köra runt med onödigt stora batterier, säger Mia Romare
Författarna betonar att en stor del av studien har handlat om att ta reda på vilka data som finns tillgängliga samt ta reda på vilken kvalitet de håller. De har i många fall tvingats konstatera att det är svårt att jämföra befintliga studier med varandra.
– Vi har blivit frustrerade, men det är också en del av resultatet, säger Lisbeth Dahllöf.
Kollegan Mats-Ola Larsson på IVL har gjort en beräkning av hur länge man behöver köra en bensin- eller dieselbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som batteritillverkning har orsakat. Resultatet blev 2,7 år för ett batteri i samma storlek som Nissan Leaf och 8,2 år för ett batteri av Tesla-storlek, baserat på en rad antaganden (se faktaruta här nedanför).
– Det är jättebra att företag och myndigheter inför ambitiösa miljöpolicys och köper in klimatsmarta bilar. Men dessa resultat visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt, säger han och påpekar att också politiker bör ta till sig detta vid utformningen av styrmedel.
En självklar del att titta på vid livscykelanalyser är återvinningen. Rapportförfattarna konstaterar att det som kännetecknar batterier är bristen på densamma, eftersom det inte finns något ekonomiskt incitament att skicka batterierna till återvinning samt att volymerna fortfarande är små.
Kobolt, nickel och koppar återvinns men inte energin som krävs för att tillverka elektroderna, säger Mia Romare och påpekar samtidigt att poängen med återvinning är resurshushållning snarare än minskning av koldioxidutsläpp.
Peter Kasche från rapportbeställaren Energimyndigheten lyfter fram det nära på linjära sambandet mellan batteristorlek och utsläpp som viktigt.
– På något sätt får man verkligen se till så att man optimerar batterierna. Man bör inte köra runt med en massa kilowattimmar i onödan. I en del fall kan en plug in-hybrid vara det optimala, i andra fall ett rent batterifordon.
https://wattsupwiththat.com/2017/06...s-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/
Tesla car battery production releases as much CO2 as 8 years of gasoline driving
Anthony Watts / 2 days ago June 20, 2017
Ooops, looks like those “saving the planet” Tesla snobs just got their eco-ride de-pimped
Image from Tesla’s website
From NyTeknik: h/t to Don Shaw (translated)
Huge hopes have been tied to electric cars as the solution to automotive CO2 climate problem. But it turns out the the electric car batteries are eco-villains in the production process of creating them. Several tons of carbon dioxide has been emitted, even before the batteries leave the factory.
IVL Swedish Environmental Research Institute was commissioned by the Swedish Transport Administration and the Swedish Energy Agency to investigate litium-ion batteries climate impact from a life cycle perspective. There are batteries designed for electric vehicles included in the study. The two authors Lisbeth Dahllöf and Mia Romare has done a meta-study that is reviewed and compiled existing studies.
The report shows that the battery manufacturing leads to high emissions. For every kilowatt hour of storage capacity in the battery generated emissions of 150 to 200 kilos of carbon dioxide already in the factory. The researchers did not study individual brand batteries, how these were produced, or the electricity mix they use. But if we understand the great importance of the battery here is an example: Two common electric cars on the market, the Nissan Leaf and the Tesla Model S, the batteries about 30 kWh and 100 kWh.
Even before buying the car emissions occurred, corresponding to approximately 5.3 tons and 17.5 tons of Carbon Dioxide. The numbers can be difficult to relate to. As a comparison, a trip for one person round trip from Stockholm to New York by air causes the release of more than 600 kilograms of carbon dioxide, according to the UN organization ICAO calculation.
Another conclusion of the study is that about half the emissions arising from the production of raw materials and half the production of the battery factory. The mining accounts for only a small proportion of between 10-20 percent.
The calculation is based on the assumption that the electricity mix used in the battery factory consists of more than half of the fossil fuels. In Sweden, the power production is mainly of fossil-nuclear and hydropower why lower emissions had been achieved.
The study also concluded that emissions grow almost linearly with the size of the battery, even if it is pinched by the data in that field. It means that a battery of the Tesla-size contributes more than three times as much emissions as the Nissan Leaf size. It is a result that surprised Mia Romare.
Full story
Original Story:
Stora utsläpp från elbilarnas batterier
2017-05-29 10:00Johan Kristensson254
Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.
IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier.
Rapporten visar att batteritillverkning leder till stora utsläpp. För varje kilowattimme lagringskapacitet i batteriet skapas utsläpp om 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter, redan i fabriken. Forskarna har inte studerat enskilda bilmärkens batterier, hur just dessa producerats eller vilken elmix de använder. Men om vi för förståelsen av batteristorlekens betydelse tar ett exempel: Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.
Redan när man köper bilen har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton, för batterier av dessa storlekar. Siffrorna kan vara svåra att relatera till. Som jämförelse kan nämnas att en resa för en person tur- och retur från Stockholm till New York med flyg orsakar utsläpp på drygt 600 kilo koldioxid, enligt FN-organisationen ICAO:s beräkningsmodell.
En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.
Läs mer: ”Potentialen elbilarnas främsta fördel”
Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft. I Sverige består kraftproduktionen till övervägande del av fossilfri kärn- och vattenkraft varför lägre utsläpp hade kunnat uppnås.
Studien kommer också fram till att utsläppen växer näst intill linjärt med batteristorleken, även om det är knapert med data på det området. Det innebär alltså att ett batteri av Tesla-storlek bidrar med drygt tre gånger så mycket utsläpp som det av Nissan Leaf-storlek. Det är ett resultat som förvånade Mia Romare.
– Det borde ha varit mindre linjärt eftersom elektroniken som används inte ökar i samma omfattning. Men själva battericellerna är så pass påverkande så som produktionen ser ut i dag, säger hon.
– En slutsats är att man inte ska köra runt med onödigt stora batterier, säger Mia Romare
Författarna betonar att en stor del av studien har handlat om att ta reda på vilka data som finns tillgängliga samt ta reda på vilken kvalitet de håller. De har i många fall tvingats konstatera att det är svårt att jämföra befintliga studier med varandra.
– Vi har blivit frustrerade, men det är också en del av resultatet, säger Lisbeth Dahllöf.
Kollegan Mats-Ola Larsson på IVL har gjort en beräkning av hur länge man behöver köra en bensin- eller dieselbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som batteritillverkning har orsakat. Resultatet blev 2,7 år för ett batteri i samma storlek som Nissan Leaf och 8,2 år för ett batteri av Tesla-storlek, baserat på en rad antaganden (se faktaruta här nedanför).
– Det är jättebra att företag och myndigheter inför ambitiösa miljöpolicys och köper in klimatsmarta bilar. Men dessa resultat visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt, säger han och påpekar att också politiker bör ta till sig detta vid utformningen av styrmedel.
En självklar del att titta på vid livscykelanalyser är återvinningen. Rapportförfattarna konstaterar att det som kännetecknar batterier är bristen på densamma, eftersom det inte finns något ekonomiskt incitament att skicka batterierna till återvinning samt att volymerna fortfarande är små.
Kobolt, nickel och koppar återvinns men inte energin som krävs för att tillverka elektroderna, säger Mia Romare och påpekar samtidigt att poängen med återvinning är resurshushållning snarare än minskning av koldioxidutsläpp.
Peter Kasche från rapportbeställaren Energimyndigheten lyfter fram det nära på linjära sambandet mellan batteristorlek och utsläpp som viktigt.
– På något sätt får man verkligen se till så att man optimerar batterierna. Man bör inte köra runt med en massa kilowattimmar i onödan. I en del fall kan en plug in-hybrid vara det optimala, i andra fall ett rent batterifordon.